ANALOG og reflekterende
Med afsæt i den Didaktiske Vejledningsmodel beslutter du, hvilke motivationsfaktorer du skal arbejde med.Ved nye kursister eller elever, kan du vælge ud fra de reflekssionsspørgsmål det er muligt at svare på.
Derefter kan du have fokus på de områder, der handler om at skabe dialog med den lærende, så du kan få mere kendskab til personen.
Den analoge tilgang er for dig, der gerne vil have materialerne i hænderne.
Det er for dig, der godt kan lide at arbejde med processen og ser stor værdi i at få dine tanker visualiseret.
Du skal bruge:
-
- Print af refleksionskort
- Papir til at lave mindmap på
- Evt. print af Storyboard (kan også bruges digitalt)
- Papir til at skrive vejledning på
- Vejledningsskema kan være enten digital eller printes på papir
Arbejdsgang:
- Læs den opgave, som du skal give vejledning til.
- Vælg de reflektionskort, der passer til det fokus du har valgt. Det er op til dig, om du arbejder med Feed Up, Feed Back eller Feed Forward. Om du vælger et eller flere kort.
- Vælg de refleksionsspørgsmål, der passer til de motivationsfaktorer, som du har valgt at tage fat i.
- I denne proces kan du blive opmærksom på flere motivationsfaktorer, der er vigtige. Dem kan du også inddrage i processen.
- Skriv dine refleksioner ned på mindmap.
- Opstår der andre refleksioner undervejs, kan du skrive dem ned. Vær blot sikker på, at du holder fokus på motivationsfaktorerne.
- Se på dine mindmaps og se på Storyboard, for at få afklaret eventuelle årsager til udfordringer. (Også selvom du tænker, at du ikke får noget ud ad dette. Du kan blive overrasket.)
- Skriv nu en vejledning, baseret på dine refleksioner.
- Sæt sætninger fra din vejledning ind i vejledningsskemaet, så du får et overblik over, hvilke motivationsfaktorer du har anvendt i vejledningen.
- Skriv notater omkring hvilke motivationsfaktorer der skal arbejdes mere med; eller andre evalueringer omkring motivationsarbejdet og kontekst.
Den Didaktiske Vejledningsmodel
Du kan bruge vejledningsskemaet til at holde styr på, hvilke motivationsfaktorer du skal arbejde med. Dette kan du gøre ved at sætte et kryds i felterne.
Du kan have skemaet liggende fremme i undervisningen, så du kan sætte krydser, når du bliver bevidst om en motivationsfaktor, der skal arbejdes med.
Brug også vejledningsskemaet til at lave din evaluering i.
Dette kan gøres i kolonnen “fremadrettet”, eller ved at sætte krydser i de felter, du skal være opmærksomme på fremadrettet.
God fornøjelse
Du kan også bruge værktøjerne i forbindelse med mundtlig vejledning.
Her kan du forberede din vejledning via mindmap, som du skriver videre på under vejledningen, hvor du har refleksionskortene liggende til at holde fokus.
Efterfølgende skriver du notater fra din vejledning ind i vejledningsskemaet og laver en evaluering, så du er klar til næste planlægningsproces.
Produktspeciale | © Maiken Damsgaard